Thailand til fods, til vands og på elefantryg

Tekst og fotos: Erik Pontoppidan

Klik HER for at læse om Danmarks eneste rejsecafé i det indre København.

Click HERE for English version of this page.

En trekking-tur i Nord-Thailands skovområder er en spændende oplevelse. Selv om det helt igennem er et turist-arrangement er omgivelserne meget fremmedartede og interessante. Udover en vandretur i meget smuk natur får man mulighed for at besøge nogle af de mange lokale bjergstammer i området. Desuden indeholder næsten alle turene noget så eksotisk som en længere ridetur på elefanter og flodsejlads på tømmerflåder.

I juli/august 1996 rejste jeg rundt i Thailand i 4 uger med rygsæk sammen med min 12-årige datter Birgit. Vi havde ikke arrangeret andet i forvejen end flyvebilletterne: København-Bangkok med Thai Airways og derfra på udturen videre med et andet fly til byen Chiang Mai i Nord-Thailand. Her boede vi den første uge på et guest-house i byens centrum, 10 minutters gang fra det sprudlende nattemarked og desuden i gå-afstand til mange af byens 300 templer. Stedet, hvor vi boede, var enormt hyggeligt, med mange inspirerende rygsæk-turister; men udover det kunne de tilbyde os en 3 dages trekking-tur til junglen oppe nordpå i det område, som kaldes den gyldne trekant mellem Burma og Laos. Sammen med guiden Piroon og ca. 9 andre fik vi 3 forrygende dage, som vi aldrig glemmer. Her er et redigeret udpluk af vores dagbog:

Torsdag:

Det er lidt vemodigt at skulle forlade det trygge Chiang Mai Garden Guest-house selv om vi ved, at vi kommer tilbage om 3 dage, men selvfølgelig glæder vi os til trekking-turen. Efter morgenmaden sætter vi os alle 9 op i en songthaew (udtales sawng tháew) - i Thailand betegnelsen for en meget benyttet type pick-up med sæder langs siderne i lastrummet - og kører ud i junglen. Vi skal køre ialt 3 timer til startstedet. Undervejs stopper vi i en landsby for at proviantere. Da vi drejer af fra asfalt-vejen bliver det for alvor spændende. Det går stejlt opad ad en hullet jordvej, og landskabet bliver mere og mere vildt.

Omsider ankommer vi til den landsby, hvor vandringen starter fra. Nu da bilmotoren er slukket, kan vi høre lydene fra de mange ukendte insekter og fugle i den fugtigvarme regnskov. Det er hårdt at vandre i dén temperatur. Faktisk er det så varmt, at hvis man faldt ned i en af floderne med alt tøjet på, ville man næppe komme til at fryse bagefter. Men her er flot! Det virker som om alle planter er mange gange større end vi er vant til derhjemme.

Vi spiser frokost ved et vandfald, og efter godt 3 timers vandring og hård opstigning kommer vi til en meo-landsby i ca. 1400 meters højde, hvor vi skal overnatte. Før det bliver mørkt, får vi mulighed for at spadsere rundt i landsbyen og nyde den flotte udsigt over de frugtbare bjerge. Blandt andet har vi udsigt til Thailands næsthøjeste bjerg Doi Chiang Dao (2.575 meter). Her overnatter vi i en bambus-hytte bygget på pæle.

Fredag

Turen i dag er planlagt som en 3 timers vandretur ned til en elefant-lejr, hvorfra vi skal ride yderligere 1½ time på elefantryg frem til næste overnatningssted. Vi starter dagens vandre-etape ved 9-tiden, og i begyndelsen går det stejlt nedad gennem skoven. Senere går vi mellem rismarker, der er anlagt som spredte jordstykker mellem træerne. Risbønderne vinker til os og hilser venligt på os.

Efter 2½ times vandring får min datter øje på den første elefant. Senere bliver det til mange flere. Det er en oplevelse at komme helt tæt på og røre ved disse enorme dyr uden at der er tremmer imellem. Huden omkring hovedet føles stenhård, men maven virker blød og elastisk.

Efter frokost i elefant-lejren begynder den del af turen, som min datter har glædet sig allermest til: 1½ time på elefantryg gennem junglen! Det er virkelig en oplevelse. Jeg har gået og spekuleret på, hvordan i alverden vi kommer op på ryggen af sådan en, men det viser sig at være ganske enkelt: Dyret går hen til et højt "trinbrædt" lavet af bambus, og derfra spadserer vi hen over over hovedet ud på ryggen og sætter os i en "havestol". I øvrigt troede jeg først, at rideturen blot var planlagt som en tur ud ad en fredsommelig skovsti, men nej: Vores elefanter er i høj grad terrængående! Turen går op og ned ad stejle skråninger, gennem mudrede, stenede vandløb og det sidste kvarters tid gennem en rivende flod, hvor vi andre havde måttet vandre i vand til livet, hvis vi ikke havde siddet ca. 3 meter oppe. Det er imponerende, at den kan holde styr på sine fire ben på stejle skråninger og i flodlejer med store sten. Da vi kommer ud i floden begynder det at styrtregne, men det gør nu ikke noget. På en eller anden måde giver det oplevelsen en ekstra dimension. Min datter insisterer på, at vores elefant skal have et navn og foreslår, at vi kalder den Ella.

Da vi når frem til næste lejrplads ved floden er vi alle sammen drivvåde, men det gør ikke så meget i dét klima. Vi sætter os ind under et stråtag og rå-hygger med øl, kaffe og te. Ude fra junglen kommer der masser af fremmede, ukendte lyde. Blandt andet kan vi høre aberne oppe i træerne. Et stykke oppe ad floden ligger der en halv snes vandbøfler og bader i vand til halsen.

Lørdag

I dag skal vi sejle på bambus-flåder i 4 timer med strømmen ned ad Mae Teng - floden! Det er godt nok en turist-opfindelse, men det bliver den ikke mindre spændende af. Thailænderne har fået en genial ide: Bambus bliver brugt til alverdens ting i denne del af verden, men når stammerne er fældet, skal de jo ud af regnskoven. Og hvad gør man så? Man binder stammerne sammen til tømmerflåder, som turisterne kan sejle på! Hver flåde kan bære 6 - 8 personer incl. bagagen, som bliver hængt op på en trefod, så den ikke bliver våd.

Efter morgenmaden starter vi på vores river-rafting. Vi bliver lidt forsinkede, for det viser sig, at den ene af flåderne har overvægt og må forstærkes! Men under alle omstændigheder bliver det en våd oplevelse! Det er i hvert fald godt, at vi befinder os i troperne. Havde det været på f. eks. en svensk elv, ville flere af os med garanti være blevet snot-forkølede. Hver gang vi passerer en strømhvirvel synker flåden nedad, så vi står i vand til knæene. Min datter nyder hvert eneste minut af turen, men jeg er meget nervøs i begyndelsen, for vand er absolut ikke mit rette element. Heldigvis er vores guide en fremragende bådfører - men en enkelt gang ramler vi dog lige ind i klipperne, så alle bliver kastet forover. Flere af os falder også i vandet et par gange, og en enkelt gang må vi ud i vandet for at klare en grundstødning.

Hele flodturen varer 4 timer, og næsten alle er med til at styre. Alle har nemlig fået udleveret en bambus-kæp, som kan bruges til at støde fra mod bunden og (med lidt god vilje) som åre. Det er lang tid at stå oprejst, men heldigvis holder vi en pause på halvvejen. Rent bortset fra de tekniske vanskeligheder med sejladsen er selve turen utrolig smuk. Floden slynger sig dybt nede mellem skovklædte bjerge, og inde fra regnskoven hører man alle de lyde, som hører med til forventningen om en jungle.

Da vi efter 4 timer når frem til slutstedet, får vi et dejligt thailandsk måltid mad, som indtages i en af de sædvanlige bambus-hytter. Herefter stiger vi op i vores songthaew og kører ud af regnskoven tilbage til Chiang Mai. Da vi starter køreturen, begynder et af de sædvanlige eftermiddags-regnskyl, som forvandler jordvejene til mudderpøler. Vi må åbenbart have været langt væk fra alting, for det varer ca. en time før vi når frem til en asfalteret vej. Efter 2½ time når vi frem til vores trygge Chiang Mai Garden Guest House. Vi når frem ved 18-tiden, og efter et velfortjent bad + aftensmad er der tid til endnu et besøg på det fantastiske nattemarked i byen.

Klik på billederne for stort format

Resten af de 4 uger lavede vi en masse andre spændende ting, som dog ikke havde noget med trekking at gøre: Afslapning på to palmeøer i Syd-Thailand (Koh Samui og Koh Ko Pha Ngan), sight-seeing i Bangkok, som vi begge to synes er en utrolig spændende by, cykelture ved broen over floden Kwai og meget andet. I Bangkok fik min datter mig blandt andet overtalt til at besøge verdens største restaurant, som er er så stor, at tjenerne må løbe på rulleskøjter for at servere! Denne restaurant er dog nedlagt i dag.

Tag toget i stedet for at flyve!

Når man skal rejse rundt i Thailand, kan man enten tage med bus, tog eller fly. Her kan jeg varmt anbefale at tage toget, hvis det er muligt. Det er billigt, bekvemt og spændende. På hoved-strækningerne (Chiang Mai - Bangkok - Surat Thani) er der liggevogne. Der findes også luksus-tog med air-condition, men de er kedelige, man bliver forkølet af at være i dem, og det føles som at sidde i et akvarium, når man kører gennem det smukke, thailandske landskab.

Klik HER, hvis du vil se min hoved-hjemmeside med blandt andet spændende links til rejser og trekking.