Mindeord om den gamle DC-6


Mindeord om den gamle DC-6

- lidt rejsenostalgi fra 60-erne og 70-erne

Tekst og foto: Erik Pontoppidan
Copyright: Erik Pontoppidan


Klik HER for at høre Michael Palins take-off med den gamle DC-6 på vej fra Punta Arenas i Chile til Patriot Hills i Antarktis!


Op til slutningen af 1960-erne var det propelfly, som transporterede chartergæsterne ud i verden - som på dette billede, der viser en af Tjæreborg-præstens gode gamle DC-6'ere parat til afgang fra Roms lufthavn i sommeren 1964. Jeg har fløjet med denne flytype mange gange. Til Rom i 1964, til Mallorca i 1965, til Oslo i 1969, og allersidste gang i sommeren 1973 over den grønlandske indlandsis (fra Søndre Strømfjord til Ammassalik). Men på det tidspunkt var DC'6-eren forlængst overhalet af udviklingen og var nærmest et veteranfly, som kun blev brugt på helt specielle ruter.


Som de øvrige propelfly var Douglas DC-6 betydelig langsommere og mere støjende end de moderne jetfly. Men kunderne stod alligevel i kø for at komme med, selv om det f.eks. tog næsten lige så lang tid at flyve til De Kanariske Øer, som det i dag tager at flyve til Thailand. Da flyhøjden kun lå på omkring 3.000 meter, var der desuden rig lejlighed til at opleve regn -og tordenvejr på nært hold med masser af turbulens. De fleste tog dog flyverejsen som en oplevelse. Det at komme op og flyve var dengang noget helt nyt og grænseoverskridende for almindelige danskere - ikke som i dag, hvor det meste af verden er pakket ind i et indkøbsnet af faste flyruter og de fleste passager er flintrende ligeglade med selve flyveturen som en kilde til meget smukke visuelle oplevelser. Dengang var beskrivelsen af selve flyveturen ofte med i rejsebureauernes kataloger, og den udstrålede som regel begejstring og eventyrlyst - i modsætning til i dag, hvor nogle af de væsentligste informationer om flyrejsen består af en vejledning i evakuering af flyet samt information om udvalget af de såkaldte "toldfri varer" om bord.

I dag har jeg et lidt nostalgisk forhold til den gamle DC-6'er. Den har for mig markeret starten og slutningen på mange spændende rejseoplevelser, og hvis jeg nogen sinde får mulighed for en veterantur med dette fly, vil jeg sætte alt ind på, at det vil lykkes.

En af mine smukkeste flyveture nogensinde oplevede jeg op bord på en DC-6, da jeg besøgte Østgrønland i sommeren 1973 for at tage på en lang vandretur. Vi startede fra Søndre Strømfjord lidt over midnat og satte kursen op over indlandsisen mod de storslåede fjeldområder omkring Ammassalik. Udsigten ned over den kolde isørken i den lyse polarnat var helt fantastisk. Ved halv tretiden om natten begyndte nedstigningen til den lille lufthavn på Kulusuk-øen ved Danmarksstrædet. DC6'erens målbevidste, metalliske, fortrolige motorlyd ændredes til en vedholdende, brummende susen, mens flyet dykkede ned gennem det tætte skylag, og nedenunder skyerne var vi pludselig tæt på meget voldsomme bjergformationer med blåsort vand og isbjerge i bunden. Landingen på den lille grusbane i Kulusuk forløb planmæssigt efter et brat sving ud over fjorden, med udsigt til masser af store isbjerge på nært hold. Det var i øvrigt første gang jeg så isbjerge i virkeligheden, og det var derfor meget svært at bedømme deres størrelse fra luften. Den målestok blev først sat på plads nogle dage senere, da vi sejlede rundt i de Østgrønlandske fjorde og vandrede rundt mellem bjerge og gletschere på Ammassalik-øen.


DC-6'eren er klar til afgang fra grusbanen på øen Kulusuk nær Ammassalik i Østgrønland. Flyveturen vil bringe os de cirka 600 kilometer over indlandsisen til lufthavnen i Søndre Strømfjord.


Hvis man er til filmoptagelser med den gamle Douglas DC-6, så får man den helt store oplevelse i det sidste afsnit af Michael Palins spændende TV-serie "Fra Nordpolen til Sydpolen", som blev vist i dansk TV første gang i starten af 1990-erne. Det er i det afsnit, hvor Palin flyver fra Punta Arenas i Chile til basen "Patriot Hills" på det antarktiske kontinent. En stor del af filmen foregår om bord i det gamle fly, ført af den nu afdøde pilot Bruce Allcorn, med meget stemningsfulde optagelser af turen, som slutter med DC-6'erens landing på isen ved den lille teltlejr et stykke inde på kontinentet. Denne flyrute blev drevet af del lille selskab Allcair, som primært levede af at transportere bjergbestigere og andre alternative turister den lange vej fra Punta Arenas i det sydligste Sydamerika til Antarktis med det gamle fly - en krævende og absolut ikke ufarlig opgave for en pilot. Ruten blev senere indstillet, da en DC-6 forulykkede den 26. november 1993 under et forsøg på landing i dårligt vejr i Patriot Hills - heldigvis uden tab af menneskeliv. Michael Palin er i øvrigt en af mine store favoritter, især når det gælder dokumentarfilm om rejser. Hans humor og indgangsvinkler på sine mange ture er geniale og bevirker, at man altid føler sig i godt selskab.

Klik HER for at høre Michael Palins take-off med den gamle DC-6 på vej fra Punta Arenas i Chile til Patriot Hills i Antarktis!

I slutningen af 1960-erne blev både charter -og ruteflyvning overtaget af jetfly. Især den europæisk fremstillede supercaravelle var et af de fly, som indledte jet-alderen, ikke mindst for charterturisterne i Tjæreborgpræstens Sterling Airways. Allerførste gang jeg fløj med jetfly var netop med supercaravellen til Tenerife på de Kanariske Øer i januar 1967. I forhold til de gamle propelfly var den langt hurtigere og også mere komfortabel. At flyve med supercaravellen var som at være oppe i et svævefly, fordi de to motorer sad helt bagerst og derfor gjorde flyvningen næsten lydløs, med mindre man sad lige ud for motorerne på allerbagerste række.


Klik på nedenstående billeder for større format!

1. Efter cirka 1 måneds trekkingtur i Ammassalik-området i Østgrønland starter vi flyrejsen tilbage mod Danmark. Den gamle DC-6 er klar til start fra grusbanen på Kulusuk-øen og vil om kort tid stryge ind over Sermilik-fjorden og indlandsisen på vej mod Søndre Strømfjord.

2. Få minutter efter starten fra Kulusuk stryger vi ud over Sermilikfjorden med de mange isbjerge, og vi kan nu se ned over det område, hvor vi har vandret i den sidste måneds tid. Flyet stiger stadig og vil om kort tid være inde over indlandsisen.

3. Vi har fløjet i næsten 2 timer mod vest over Grønlands indlandsis fra Ammassalik. Omsider begynder nedstigningen til Søndre Strømfjord på vestkysten. Udsigten over den flade, ørkenlignende indlandsis afløses af et enormt område med gletscherspalter i isens randzone, og vi ser de første nunatakker, der skyder op som isolerede klippeøer i ishavet.

4. Den europæisk fremstillede supercaravelle var et af de fly, som indledte jet-alderen i slutningen af 1960-erne, især for charterturisterne, og det var stadig et meget benyttet fly til langt op i firserne. Billedet her er fra Kastrup i sommeren 1988, hvor jeg var på vej til ferie i Grækenland sammen med med min 4-årige datter.





Klik HER for at læse min artikel om flyvning som transportform.
Klik HER for at læse min artikel om en tur med veteranflyet Douglas DC-3.
Klik HER for at læse min artikel om charterrejser før og nu.
Klik HER for at se en komplet fortegnelse over alle mine udlandsrejser.

Klik HER for at se hovedportalen til mine hjemmesider.