Med toget til Kina

Billeder og artikler fra en fantastisk rejse til Rusland, Mongoliet og Kina i efteråret 2006

Tekst og fotos: Erik Pontoppidan
Copyright: Erik Pontoppidan

Klik HER for at læse om tibetanernes ikke-voldelige kamp for frihed og uafhængighed

Klik HER for at læse om Danmarks eneste rejsecafé i det indre København

Fra Den Himmelske Freds Port omkring Kinas nationaldag i starten af oktober. Det var på dette sted, at Mao Zedong den 1. oktober 1949 udråbte Den Kinesiske Folkerepublik.

At tage med verdens længste jernbane gennem Rusland og Mongoliet til Kina er nok noget, de fleste rejselystne drømmer om at gøre på et eller andet tidspunkt i løbet af deres liv. Turen var planlagt et års tid i forvejen sammen med en gruppe på ialt 8 deltagere fra De Berejstes Klub. Selve togrejsen var det centrale, men vi gjorde ophold flere steder undervejs.

Det var på alle måder en fantastisk tur. Først fløj Elise og jeg til Moskva 3 dage før de andre, fordi vi også gerne ville opleve Ruslands hovedstad. Og den 9. september 2006 kl. 19 mødtes vi som aftalt med resten af vores rejsefæller foran Lenin-Mausolæet på den Røde Plads. Efter en hyggelig middag på en restaurant tog vi med metroen ud til Jaroslavskij-banegården, hvor vores tog afgik kl. 23.59!

Efter cirka 3 1/2 døgns togrejse ankom vi til Irkutsk i Sibirien, hvorfra 3 af os, deriblandt mig, den følgende dag tog ud til Olkhon-øen ude i den legendariske Bajkalsø. Her boede vi 3 dage på et lille guesthouse i en meget særpræget landsby, omgivet af fantastisk natur. Resten af gruppen tog i samme periode ud på en lille uges vandretur i bjergene i området ved den sydlige ende af søen.

Andet stop på togrejsen var Ulan Bator i Mongoliet, som var udgangspunkt for en hel uges rundrejse, hvor vi kørte rundt med 4-hjulstrækkere i en uge på stepperne og i Gobi-ørkenen i dette verdens tyndest befolkede land. Den sidste del af togrejsen fra Ulan Bator til Beijing tog cirka 1 1/2 døgn.

De fleste i gruppen rejste hjem til Danmark fra Beijing, men jeg tog videre med fly til Guilin og Yangshuo i Guangxi-provinsen i det sydlige Kina sammen med en af mine venner fra De Berejstes Klub. Den allersidste del af turen inden vi fløj hjem foregik atter med toget, som kørte os fra Guilin til Shanghai på cirka 30 timer. Her tilbragte vi 3 meget spændende dage inden vi steg på SAS-flyet og fløj tilbage til København.

Du kan læse artikler og se billeder fra turen ved at klikke på nedenstående links:

• Moskva - en by i forandring. Indtryk fra et besøg i efteråret 2006

• Den ultimative togrejse. Med den transsibiriske og den transmongolske jernbane fra Moskva til Beijing i efteråret 2006

• Bajkalsøen - det store ferskvandshav i Centralasiens hjerte

• Billeder fra Mongoliet. Indtryk fra et af Asiens sidste uspolerede turistlande i efteråret 2006

• Beijing - Kinas hovedstad. Indtryk fra et besøg i Kina i efteråret 2006

• Billeder fra Sydkina. Indtryk fra Lijiang-floden og Yangshuo i Guangxi-provinsen i efteråret 2006

• Shanghai - den nye fremtidsby. Indtryk fra et besøg i Kina i efteråret 2006

• Klik HER, hvis du vil se min hoved-hjemmeside med blandt andet spændende links til rejser og trekking.
    Klik HER, hvis du vil kontakte mig.